Skab selv trafik til dit website med et AdWords-kursus
Share:

Skab selv trafik til dit website med et AdWords-kursus

Vil du gerne have mere trafik på din hjemmeside? Så er AdWords vejen dertil! AdWords er et af de absolut mest effektive værktøjer, når det kommer til at skabe trafik til din hjemmeside. Dette skyldes at AdWords er reklamer, der rammer forbrugerne, der hvor de er mest modtagelige – nemlig når de har søgt efter den type produkt eller service, som lige netop du sælger.

Selvom AdWords ikke er raketvidenskab, så kan det godt være overvældende at skulle sætte sig ind i, hvordan man kommer i gang. Der findes mange blogindlæg og guides om AdWords – men det kræver tid og tålmodighed at komme gennem dem.

Derfor er et Adwords-kursus en rigtigt god idé. Her får du nemlig serveret al den information, du har brug for, samtidig med, at du har muligheden for at spørge underviseren til råds, når du er i tvivl om, hvilke dele af AdWords, der er relevante for lige netop din hjemmeside.

Hvad er AdWords?

AdWords er Googles annonceringsværktøj, som både giver dig mulighed for at annoncere direkte på Google, på en lang række hjemmesider og på YouTube. Der findes fire slags annoncer:

  • “Search Ads”
  • ”Shopping Ads”
  • Videoannoncer på YouTube
  • Banner annoncer på andre hjemmesider og tjenester, som enten hører ind under Google (såsom Gmail) eller som har en aftale om annoncering med Google.

Search Ads er de skriftbaserede annoncer, som popper op øverst i en Google-søgning. Et eksempel: Nogen søger på gryder på Google. Du sælger gryder, og har betalt for en Search Ad. Øverst popper din annonce op. Annoncen indeholder en fængende overskrift og beskrivelse, og linker direkte til der på din hjemmeside, hvor man kan købe gryder.

Shopping Ads indeholder, til forskel fra Search Ads, et billede af dit produkt samt prisen på den. Shopping Ads popper enten op allerøverst eller ude i siden af søgningen. Både Search og Shopping Ads fungerer efter ”PPC”, som står for ”pay per click”. Dvs. at du kun betaler noget for annoncen, når nogen faktisk klikker på den.

Videoannoncer på YouTube er små reklamevideoer for din virksomhed, som popper op enten før eller midt i en video på YouTube. Disse er mere krævende at sætte op end Search og Shopping Ads, fordi du først skal have produceret videoen, som skal bruges.

Sådan hjælper AdWords dig med at få mere trafik på din hjemmeside

AdWords er et effektivt redskab til at skabe mere trafik til din hjemmeside, fordi det er reklame, som rammer forbrugerne når de allerede er i shoppehumør – og endda på udkig efter varer eller serviceydelser i den kategori, din virksomhed befinder sig.

Forskellen på AdWords og SEO

Både AdWords og SEO har noget at gøre med Google – men hvad er det egentlig lige, forskellen på de to er? Faktisk er forskellen ret stor. AdWords er annoncer på Google og andre steder, mens SEO primært foregår på din egen hjemmeside. AdWords er noget du betaler for, mens SEO er gratis (medmindre du hyrer andre til at skrive dine hjemmesidetekster mm.).

SEO står for ”search engine optimization”. SEO går lidt forsimplet ud på at optimere din hjemmeside, så den pleaser Google. Googles primære mål er hele tiden at blive bedre til at komme med det rigtige svar på brugernes søgninger – så des mere relevant din hjemmeside ser ud for Google, des højere oppe på søgelisterne kommer du frem. Når du arbejder med SEO, arbejder du altså med de organiske søgninger.

Hvorfor tage et AdWords-kursus?

Det, der afgør, om markedsføring og reklame er pengene værd, er, hvor mange salg der bliver genereret. Tjener du de penge, markedsføringen har kostet, ind igen? Det gælder selvfølgelig også for AdWords. Selvom du kun betaler, når nogen faktisk klikker sig ind på din hjemmeside, så kan det godt gå hen og blive en dårlig forretning, hvis ingen af de klik bliver konverteret til salg.

Med det rigtige AdWords-kursus bliver du hurtigt klædt godt på, til selv at konstruere AdWords-kampagner, som tjener sig selv ind – og mere til. Kurser har nemlig den klare fordel over skriftlige guides, at der i den anden ende er en underviser. Derved kan du få opklaret dine tvivl og spørgsmål, lige så hurtigt som de opstår.

Hvilke typer AdWords-kurser findes der?

Der findes både gratis og betalte kurser – online og fysiske. Hvilket AdWords-kursus, der er det rigtige for dig, kommer an på både din erfaring med online markedsføring generelt, dit temperament og selvfølgelig dit behov.

Nogle kurser tager få timer, mens andre kan strække sig over flere dage. AdWords-kurser er selvfølgelig også delt op efter deltagernes erfaring. Nogle kurser er for begyndere, andre for let øvede og nogle er for dem, der allerede har stor erfaring med AdWords.

Fordelen ved online-kurser er, at de er mindre tidskrævende, idet du kan klare det fra kontoret eller sofaen derhjemme. Det, du går glip af, er sparringen med andre deltagere. Til gengæld er online-kurser som regel også væsentligt mere budgetvenlige end fysiske AdWords-kurser.

Fordelen ved fysiske kurser er, at kommunikationen med både underviser og andre deltagere er væsentligt nemmere og hurtigere end hvis det foregår online. Til gengæld er det tidskrævende og ofte dyrt at deltage i fysiske AdWords-kurser.

Hvad koster et AdWords-kursus?

AdWords-kurser kommer i mange forskellige prisklasser – fra 0 til 15.000 kr. Et betalt AdWords-kursus er dog ikke nødvendigvis bedre end et gratis kursus. Hvilket AdWords-kursus der er det rigtige for lige netop dig, afhænger nemlig af, hvor store dine erfaringer og kompetencer inden for online markedsføring er, samt hvordan dit behov ser ud.

Hertil hænger kvalitet og pris ikke altid sammen. Der findes rigtigt dygtige AdWords-specialister, som afholder kurser ganske gratis, blot fordi de synes det er fedt at lære fra sig og udvide deres netværk gennem vidensdeling. Ligeledes findes der dårlige, betalte kurser, hvor underviserne enten ikke kan finde ud af at undervise eller ikke er dygtige nok til AdWords. Læs mere her.

Sådan vælger du det rigtige AdWords-kursus

Først og fremmest kan det altid anbefales, at du laver din research ordentligt. Læs kursusbeskrivelser og anmeldelser grundigt igennem, før du sætter kryds i kalenderen og hiver pungen op af lommen.

Derudover er der en række spørgsmål, du bør stille dig selv, inden du vælger kursus, hvis du vil have et godt udbytte af dit AdWords-kursus.

Tag stilling til, hvor meget tid du har at sætte af til kurset. Har du tid til et heldagskursus i den anden ende af landet? Eller har du brug for et nemt og hurtigt onlinekursus?

Hvordan lige præcis du lærer bedst, har også rigtigt meget at sige for, hvor stort et udbytte du får af AdWords-kurset. Lærer du bedst i grupper, hvor du kan diskutere og samarbejde? Eller lærer du bedst, når du kan få lov til at fordybe dig alene? Skal du holdes i hånden hele vejen igennem, eller er du glad for at prøve tingene af selv?

Sidst men ikke mindst er det også en god idé at undersøge, hvem der afholder kurset. For det betyder rigtigt meget for dit udbytte af især sparringsdelen, at du er på bølgelængde med den, der underviser.

For at opsummere ovenstående: Vælg et AdWords-kursus der passer til…

  • Din erfaring
  • Din tid
  • Den måde du lærer bedst på
  • Dit budget
  • Dine forventninger

Du får også lige et sidste lille tip: Hvis du har tiden til det, kan det anbefales at prøve et gratis kursus først – og hvis det så ikke slår til, kan du prøve med et betalt kursus. På den måde får du også pejlet dig ind på, hvad der er vigtigt for dig i et AdWords-kursus, før du betaler penge for det.

Rasmus er redaktør på 3. december.

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *