Hvor kom den ironiske julesweater fra?
Indtil for nyligt ville ingen modekender vise sig offentligt i strik med julemønster eller -motiv. Men nu er den kitschede stil pludselig blevet et musthave for alt fra designere til kendisser. Hvornår blev julesweatre så populære?
De kan have rensdyr broderet på sig, eller strikkede motiver af snefnug eller en glad julemand.
Strikket i farverigt uldgarn, ligner de noget man har på for at gøre ens gamle bedstemor glad.
Engang ville enhver ung mand eller kvinde med respekt for sig selv være rædselsslagen for at åbne en julegave og opdage at han eller hun var blevet begavet med en sådan julesweater.
Justin Bieber og Kanye West hylder Bing Crosby
Internationale kendisser som Justin Bieber, Kanye West, Taylor Swift og Matt Damon har de seneste år alle vist sig offentligt og på billeder i ført diverse uldne julesweatre.
Hvorfor alle disse og mange flere trendsettere pludselig er gået over til den traditionelle julen med Bing Crosby sange foran buldrende ild, og hvorfor den pludselig er det mest stylede man kan kan forestille sig, er uden tvivl ét af modens større mysterier.
Bridget Jones dagbog
Første gang i nyere tid, hvor vi i Danmark så julesweateren i moderne popkultur, var da Renee Zellwegers figur i 2001-filmen Bridget Jones dagbog, blev introduceret til hendes bejler: Mark Darcy spillet af Colin Firth, og han bar en rullekravesweater udsmykket med et stort rensdyrhovede.
Grimme julesweatre i USA og Canada
I USA og Nordamerika var trenden dog allerede godt i gang. Grim julesweater-fester, hvor deltagerne konkurrerer i at bære de hæsligste juletrøjer er en fastslået tradition i dag, men menes at være startet af studerende i Vancouver, Canada omkring årtusindskiftet. Hypen spredte sig med lynets hast over hele det nordamerikanske kontinent. Studerende gennemrodede deres forældres klædeskabe og genbrugsbrutikker i jagten efter de grimmeste julesweatre.
Tilbage i 2006 startede Adam Paulson sammen med nogle venner webshoppen uglychristmassweaterparty.com og fik en kæmpe succes med at sælge grimme julesweatre online. Paulson udtalte dengang:
Jo mere der er på sweateren, jo mere glittet og larmende den er, jo mere vil den sælge.
På vejen fra 2006 til 2017 stoppede julesweater-fænomenet med at handle om at se så afskyelig ud som muligt – en slags julens Halloween – til noget som etablerede modedesignere og modeshoppere også kunne se sig selv gå i.
Hipsterkulturen
Denne ændring skyldes i høj grad den voksende mængde af den arketype, mange elsker at hade: hipsteren. Den unge boheme, der går meget selvbevidst klædt i genbrugstøj. Hipsterens visuelle æstetik – stramme jeans, meget store briller, genbrugs-tshirts – er vist i mange film og TV-serier efterhånden.
Denne subkultur, der først opstod i små enklaver i byer som Portland, Oregon, Williamsburg i USA og i Londons East End-kvarter, spredte sig hurtigt til resten af verden (i Danmark især set på Vesterbro i København), og blev derefter accepteret som mainstream.
Hipsterne elsker alt der er retro: at bage cupcakes, køre på fixie-cykler uden gear og bremser, fotografere med Polaroid i stedet for digitalkamera – betød at også julesweateren pludselig blev moderne.
“Hele hipsterbølgen hjalp helt bestemt,” udtaler Paulson. “Det startede med universitetsstuderende. Nu er det også firmajulefrokoster:”
Sarah Lund og Forbrydelsen
I Storbritannien, hvor “grim julesweater”-festerne ikke var blevet en ting på samme måde som i USA og Canada, ramte bølgen noget mere pludseligt. Og det var faktisk med dansk islæt.
Den danske krimiserie Forbrydelsen gik verden rundt. Og heltinden Sarah Lund (Sofie Gråbøl) blev kendt for sine strikkede sweatre, som hun altid bar i forskellige designs. Nogle af dem med snefnugmønstre.
Sofie Gråbøl stillede f.eks. op til Red Barnets Christmas Jumper Day: