Klar dit regnskab og din bogføring selv med nye online økonomisystemer
For at kunne lykkes med en ny virksomhed, er der mange forskellige faktorer, som skal gå op i en højere enhed. En af de mest vitale af disse faktorer er bogføringen og regnskabet, da disse begge er helt afgørende aspekter af virksomhedens økonomi.
Er økonomien og opsynet hermed ikke i orden, vil man som virksomhedsejer hurtigt opleve, at tingene går ned af bakke. Det er om muligt det allermeste basale, når det kommer til driften af en virksomhed.
Som selvstændig eller nyopstartet virksomhed, kan det til tider være svært at få alle de forskellige faktorer til at gå i en højere enhed. Det kan for eksempel skyldes manglende ressourcer. Men der findes heldigvis redskaber, som kan gøre det hele både mere overskueligt og mindre ressourcekrævende.
Online økonomisystemer til tjeneste
Rigtig mange selvstændige og startups vil kunne have glæde af at benytte et af de mange nye online økonomisystemer, som er kommet til i løbet af de seneste år. Systemerne er allerede populære blandt mange. Det skyldes, at der er rigtig mange forskellige fordele forbundet med at benytte sig af dem. Først og fremmest betyder det, at selvstændige og startups selv kan klare næsten alt det nødvendige bogførings- og regnskabsarbejde. Det betyder også, at dette arbejde kan forløbe væsentligt mere gnidningsfrit på rigtig mange områder.
Alle disse online regnskabsprogrammer er cloud-baseret, hvilket betyder, at hele dit regnskab flyttes til skyen og altså gemmes online. På den både kan det ikke gå tabt i forbindelse med tekniske problemer og vil altid være tilgængeligt for dig, uanset hvor du befinder dig i verden.
I takt med at populariteten er steget, er der kommet fortsat flere forskellige online økonomisystemer til. Det har resulteret i, at der nu er en hel vifte at vælge imellem.
Synes du, at det lyder interessant og som noget, der kunne være fordelagtigt for din virksomhed at gøre brug af? Så er det vigtigt på forhånd at undersøge, hvad de forskellige programmer kan tilbyde. Ligesom det gælder for de fleste andre ting, er der nemlig både fordele og ulemper ved de enkelte økonomisystemer.
Her får du et overblik over, hvad de forskellige systemer kan tilbyde dig og din virksomhed.
Dinero
Dinero er et danskejet regnskabsprogram, som på nuværende tidspunkt er enormt populært, og benyttes af mere end 181.000 virksomheder. Programmet er skabt til at gøre alt regnskabs- og bogføringsarbejde både nemmere og hurtigere. Tjenesten er enormt brugervenlig, hvilket betyder, at du ikke behøver at bruge unødig tid på at sætte dig ind i, hvordan systemet fungerer. Opret blot din konto og kom hurtigt i gang.
Dinero kan hjælpe dig med mange forskellige ting, når det kommer til bogføring og regnskab. Programmets ambition er at gøre hvert led i regnskabsarbejdet både nemmere og hurtigere.
Dette muliggøres først og fremmest af, at programmet kan benyttes på både din tablet og mobiltelefon, hvilket fører rigtig mange fordele med sig. Dette gør, at du altid kan holde dig opdateret vedrørende din virksomheds økonomi og bevare det økonomiske overblik. Eksempelvis ved at lave fakturaer på under 2 minutter eller tage billeder af dine bilag med det samme og kunne gemme dem sikkert med appen.
Dinero tilbyder desuden verdens første kontohjælp; Dinero Crowd, som automatisk hjælper dig med at placere dine bilag på den rigtige konto. Herved behøver du aldrig igen at være i tvivl.
For 165 kroner om måneden, kan du få adgang til Dineros funktioner.
Billy
Billy (tidligere Billy’s Billing) er ligeledes et danskejet online regnskabsprogram. Tjenesten har eksisteret i det små siden 2009 og har siden vokset sig større og stærkere. I dag markedsfører Billy sig som Danmarks mest brugervenlige online regnskabsprogram. Dette skyldes blandt andet, at tjenesten er enormt nem og overskuelig at benytte – også for dig, som skal springe ud i for første gang på egen hånd at tage sig af bogførings- og regnskabsarbejde.
Brugervenligheden består ydermere i, at du som bruger hos Billy har mulighed for at få gratis support af Billys dygtige team hverdag hele ugen. Supporten er tilgængelig over chat, e-mail og telefon og er åben mellem 9 og 22 alle hverdage.
Ligesom med Dinero er Billy tilpasset, så du kan bruge systemet på din smartphone eller tablet. Det betyder, at du blandt andet altid kan bevare det økonomiske overblik, sende fakturaer på stedet og uploade kvitteringer og bogføre dem med det samme.
Billys regnskabsprogram er udformet således, at det kan interagere direkte med mere end 60 forskellige applikationer, som du måske bruger dagligt i din virksomhed. Dette gør, at en meget stor del af regnskabs- og bogføringsarbejdet kan automatiseres og gør i det hele taget processen væsentligt mere gnidningsfri.
Vil du have adgang til alle Billys mange funktioner, koster det 145 kroner om måneden at være bruger hos dem.
Uniconta
Uniconta er ejet af den succesfulde danske forretningsmand Erik Damgaard. Uniconta lover et komplet økonomisystem, som gør det muligt at opbevare hele dit regnskab og udføre dit regnskabsarbejde i skyen, således, at det aldrig går tabt.
Uniconta er tilgængeligt på tre forskellige niveauer afhængigt af dine behov – henholdsvis Uniconta Standard, som koster 99 kroner om måneden; Uniconta Business, som koster 199 kroner om måneden og Uniconta Enterprise, som koster 299 kroner om måneden. Niveauerne påkræver hver især et forskelligt antal brugere og giver adgang til forskellige funktioner. Dette system kan være nyttigt for dig, fordi det til en vis grad gør det muligt at skræddersy dit regnskabsprogram således, at du ikke betaler for adgang til funktioner, du ikke har behov for.
E-conomic
Mere end 100.000 virksomheder gør brug af e-conomic regnskabsprogrammer. E-conomic tilbyder ligesom de andre online regnskabsprogrammer alle de nødvendige funktioner og et skybaseret koncept, som giver dig adgang til dine regnskaber 24 timer i døgnet, uanset hvor du er i verden.
Med e-conomic får du mulighed for yderligere at skræddersy dit regnskabsprogram, så det stemmer fuldkommen overens med dine behov og ønsker. Der er mange omkostninger og mandetimer at hente ved at tilpasse din aftale med mere end 150 specialudviklede integrationer, som gør det muligt i høj grad at automatisere store dele af regnskabsarbejdet. Dette kan være særligt nyttigt for nye virksomheder, som ønsker at spare ressourcer og fokusere på andre aspekter af virksomhedsdriften en regnskabsarbejdet.
Hos e-conomic kan du vælge mellem tre forskellige pakker, som indebærer adgang til forskellige funktioner.
Pakkerne koster henholdsvis 99 kroner, 169 kroner og 349 kroner månedligt.
Dynaccount
Dynaccount er et nyt online regnskabsprogram, som ligeledes giver adgang til alle de features, der er nødvendige, når man laver regnskabs- og bogføringsarbejde. I 2013 vandt tjenesten blandt andet årets Iværksætterpris for Nordjylland og lige nu, er mere end 8500 virksomheder oprettet i systemet.
Dynaccounts hensigt er at automatisere så meget af regnskabs- og bogføringsarbejdet som muligt, hvilket blandt andet gøres ved hjælp af kunstig intelligens, som blandt andre funktioner automatisk kan OCR tolke og aflæse uploadede bilag.
Som bruger hos Dynaccount bliver du desuden altid hjulpet godt på vej. Tjenesten lover svar på alle support henvendelser inden for 5 til 60 minutter.
Dynaccount har alle de vigtigste funktioner og mere til. Tjenesten er relativt ny, men kan blandt andet tilbyde en lidt bedre pris end mange af sine konkurrenter.
For 133 kroner om måneden, kan du få adgang til samtlige af regnskabsprogrammets funktioner.
Vælg det rigtige for dig
Oprigtigt talt har alle ovenstående muligheder stærke og svage sider. Der er i sandhed ikke en one-size-fits-all løsning når det drejer sig om online bogføring og regnskab. Billy og i særdeleshed Dinero har taget det danske marked med storm over de seneste 5 år, men har man brug for flere integrationer, eller en tilknyttet revisor, så kan et andet system (fx. e-conomic) være det bedste valg. Vi skal heller ikke forsømme at nævne, at både e-conomic og Dinero er ejet af den norske Visma koncern.
Heldigvis har de fleste af regnskabsprogrammerne enten en gratis version, eller en gratis prøveperiode, så du har mulighed for at prøve efter, hvad der passer bedst til dig. Og adskillige af dem tilbyder at flytte hele dit regnskab gratis fra et konkurrerende system, hvis du skifter til dem.