Det er ikke Mad Men længere
Den eneste kontakt vi har med reklamebureauer som forbrugere, er når vores yndlingsserie bliver afbrudt af reklamer eller når vi står lidt for længe ved busstoppestedet. Det kan få reklamebureauer til at virke som en gruppe griske og magthungrende mennesker, der kæmper om din opmærksomhed for at få lov til at sælge dig noget.
Det kan også godt være, at det har været sådan engang, men med tiden er konceptet reklamebureau blevet noget helt andet. Folk gider nemlig ikke længere reklamer, der skal fortælle dem, hvad de skal gøre. Reklamebureauerne er derfor blevet presset til konstant at være innovative og til at leve af at lave reklame i et samfund, der prøver at undgå det mest muligt.
Et reklamebureau skal være innovativt
Det er derfor vi for eksempel har set en voldsom udvikling inden for fjernsynsreklamer de seneste år. Det er ikke længere nok at vise os et produkt for så at fortælle vidt og bredt om alle dets fordele. Tværtimod er disse salgstaler, som ellers er så naturlige og logiske når man skal sælge noget, blevet pakket langt væk hos reklamebureauerne. I stedet fokuserer de på at producere indhold, der har værdi for forbrugeren. Noget som forbrugeren helt frivilligt vil sætte sig ned og se og endda dele med sine venner.
Denne udvikling har i og for sig skabt noget positivt for både virksomhederne og forbrugerne. Forbrugerne får helt gratis serveret videoindhold i enormt god kvalitet. Nogle større virksomheder er endda gået så langt som til at lave egentlige kortfilm. Virksomhederne får til gengæld lov til at etablere et langt mere organisk og følelsesmæssigt forhold til forbrugeren.
Et reklamebureau er mange ting
Når fødevareproducenten laver en online kogebog eller mobiltelefonsvirksomheden laver en sjov eller motiverende video, er det dybest set stadig for at sælge os noget. Det betyder imidlertid også, at virksomhederne afhænger af et reklamebureau mere end nogensinde før.
Et reklamebureau som Coolgray har nemlig specialiseret sig i netop at komme på denne slags spidsfindigheder. Reklamer der, i forbrugerens øjne, ikke synes at være reklamer, men som alligevel væver en følelsesmæssig relation mellem forbruger og virksomhed.
Derudover har et reklamebureau også en noget mere praktisk og håndgribelig opgave. I disse år kan der reklameres på næsten uendeligt mange måder og på uendeligt mange platforme. Et reklamebureau har ofte praktisk erfaring med de fleste af disse platforme. Mange virksomheder vil af den grund konsultere et reklamebureau for at finde ud af, hvilken reklameform, der ville passe dem bedst, og hvordan man helt praktisk skal gå til en sådan opgave.
Et reklamebureau er derfor ikke en fast størrelse. De bevæger sig på tværs af medier, og kan på den måde hjælpe med både digital marketing, tryk på tekstil, videoindhold og meget mere.
Derfor kan både virksomheder og forbrugere nyde godt af et dygtigt reklamebureau, der laver godt indhold.